سوشیال سیگنال و تاثیر آن بر سئو

78 بازدید بدون دیدگاه 01 تیر 1398

سوشیال سیگنال چیست

social signal چیست

در ابتدا توضیح کوتاهی در مورد اینکه اصلا سوشیال سیگنال ها چه چیزی هستند بدهیم. در واقع به هر رفتاری از کاربران شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک ، توییتر و … که در مورد سایت شما باشد سر بزند و به سایت شما ربطی پیدا کند میگوییم یک سوشیال سیگنال ایجاد شده است. این رفتارها مختلف هستند و بر اساس شبکه اجتماعی و نوع رفتار میزان تاثیر آن سیگنال نیز متفاوت میباشد. برای مثال لایک فیس بوک ، ریتوییت در توییتر ، share کردن ها و … هر کدام یک سوشیال سیگنال محسوب میشود .

در سالهای گذشته سئو کارهای حرفه ای جهان مقالاتی در مورد تاثیر این سیگنال ها بر روی سئو سایت نوشتند، اما آن موقع ( حدود سال 2010 ) شبکه های اجتماعی هنوز قدرت چندانی نگرفته بودند و به جز facebook و twitter بقیه شبکه های اجتماعی آنقدر قوی نبودند. به علاوه قدرت لینک سازی بسیار زیاد بود و با چند بک لینک قوی سئو کارها میتوانستند نتیجه دلخواه خود را بگیرند و اصلا نیازی نداشتند که به این موضوع اهمیت بدهند. همینطور عدم دسترسی گوگل به اطلاعات فیس بوک خود باعث ضعف این گزینه در سئو میشد. اما با گذشت زمان مت کاتس در ویدئویی که منتشر کرد ، اعلام کرد که از این پس social signal ها در سئو تاثیر خواهند گذاشت .

اما امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی و همچنین تغییر رفتار ربات ها و الگوریتم های گوگل و همینطور پیچیده تر شدن الگوریتم های سئو باید دید که چقدر این فاکتور مهم است و باید برای آن وقت صرف کرد. سه سوال در اینجا مطرح میشود که با جواب دادن به این سوالها مشکل حل میشود :

1- چرا و چگونه سیگنال های شبکه های اجتماعی باعث پیشرفت سئو میشوند ؟

2- آینده سوشیال سیگنال ها چیست ؟

3- برای بهبود سوشیال سیگنال یک سایت چه قدم هایی باید برداریم ؟

هدف کلی این مقاله پاسخ به سه سوال بالا است و قصد داریم تا موارد ضروری و مهم را با هم بررسی کنیم تا به یک نتیجه جامع برسیم .

 

چرا و چگونه سیگنال های شبکه های اجتماعی باعث پیشرفت سئو میشوند ؟

به این نکته باید توجه کرد که سوشیال سیگنال ها به طور مستقیم و غیر مستقیم بر سئو تاثیر دارند. تاثیر مستقیم این فاکتور به عوامل زیر بستگی دارد :

– تعداد افرادی که صفحه فیس بوک شما را به عنوان یک برند لایک می کنند.

– تعداد share های فیس بوک

– تعداد فالوورهای توییتر

– تعداد توییت هایی که شامل برند شما هست یا لینک سایت شما در آن موجود هست

– تعداد افرادی که در circle خود شما را در گوگل پلاس دارند ( البته منقضی شده )

 

تاثیر سوشیال سیگنال بر سئو

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید طبق آماری که سایت سرچ متریکس منتشر کرده است ، همه سیگنال ها در شبکه های اجتماعی مختلف یکسان نیستند و هر کدام تاثیر متفاوتی بر قدرت سایت شما دارند. در تصویر بالا تعداد share های فیس بوک از جایگاه بالاتری نسبت به سایر فاکتورها برخوردار است.

اما در مورد فاکتورهای غیر مستقیم :

– دیده شدن برند شما در شبکه های اجتماعی باعث ایجاد برندسازی قابل قبولی میشود و کاربر احساس نزدیکی بیشتری به برند شما میکند.

– دیدن نظرات مثبت در شبکه های اجتماعی مربوط به برند شما باعث احساس رضایت و خوشحالی در سایر کاربران می شود.

– کاهش بانس ریت ، افزایش time on site و همچنین باعث اضافه شدن کاربرانی که قبلا از سایت شما بازدید کرده اند.

اگرچه شاید مواردی که ذکر شد و غیر مستقیم بر روی سایت شما تاثیر مثبت می گذارند برای اکثر سئو کارها و یا صاحبان سایت کم اهمیت باشند اما تاثیر بسیار بالایی دارد. انسانها بیشتر دوست دارند آمار و ارقام ها را در اختیار داشته باشند مثلا تعداد فالوورها برای اکثر افراد مهم است اما تاثیر آن بر روی سایت اهمیت چندانی ندارد چون اولی قابل لمس و قابل شمارش است اما میزان رضایت کاربران از برند شما چندان قابل اندازه گیری نیست.

اما اگر بخواهیم از سوال دور نشویم و جواب را کاملتر کنیم باید بگوییم که هدف گوگل از رتبه بندی ها در صفحات و کلمات مختلف تنها رضایت کاربر است. وقتی گوگل می بیند که یک برند در شبکه های اجتماعی دارای فالوورهای زیادی در توییتر است و هر پستی که در فیس بوک میگذارد تعداد زیادی کامنت می گیرد و share میشود ، ربات ها این موضوع را تشخیص میدهند که حتما کاربر از این برند ( یا بهتر بگوییم سایت ) رضایت دارد وگرنه این سیگنال ها شکل نمی گرفت پس واضح است که رتبه بهتری به این سایت نسبت به سایر رقبای آن اختصاص بدهد. همینطور شبکه های اجتماعی باعث ایجاد نزدیکی بسیار بیشتری بین صاحبان برند ها و کاربران می شود و یک کاربر با توییت کردن میتواند با آن برند به راحتی صحبت کند و همین نکته باعث پیشرفت بسیاری از برندها میشود اگر از این امکان بهره کافی را ببرند.

 

آینده سوشیال سیگنال ها چیست ؟

همانطور که گفته شد در گذشته یکی از مهمترین فاکتورهای سئو خارجی لینک سازی بوده است که در این سالها مانور زیادی بر روی آن داده شده است. سوشیال سیگنال نیز در واقع یک لینک سازی محسوب میشود اما با گذشت زمان مشاهده کردیم که در ابزارهای مختلف چه ابزارهای گوگل و چه سایتهای مختلف دیگر مثل similarweb و ahref شبکه های اجتماعی از سایتهای دیگر متمایز شدند و اهمیت آنها بیشتر و بیشتر شد به طوری که حتی لایک و کامنت ها نیز تاثیرگذار شد. به شخصه بر این باور هستم که هر چه زمان بگذرد میزان تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایتها بیشتر میشود که دلایل آن را بررسی خواهیم کرد :

– جهان به سمت اجتماعی شدن حرکت میکند. کودکان ، همان افرادی هستند که در آینده جامعه را خواهند ساخت و امروزه می بینیم که اکثر کودکان در شبکه های اجتماعی مختلف حضور دارند و در حال زندگی کردن و گذراندن ساعتها در این شبکه ها هستند. همینطور افراد ساعت های بیشتری را در شبکه های اجتماعی می گذرانند تا اینکه در موتورهای جستجو وقت صرف کنند و این فاصله بیشتر و بیشتر میشود.

– اعتمادی که افراد به یک سایت دارند ، اگر از طریق دوستانشان اتفاق بیفتد بسیار بیشتر است نسبت به اعتمادی که از طریق موتورهای جستجو شکل بگیرد. اگر شما در شبکه های اجتماعی قوی باشید ، میتوانید کاری کنید که افراد خودشان شما را به دیگران معرفی کنند و برای شما برندسازی کنند و این در صورتی است که موتورهای جستجو تنها فاکتورهای سئو شما را بررسی میکنند و بر این اساس به شما رنک می دهند.

– طبق آمار سایتهایی با شبکه اجتماعی قوی دارای نرخ تبدیل بالاتری هستند و همینطور چون از طریق برندسازی دهان به دهان ، حس رضایتی از برند آنها شکل گرفته است میزان فروش بیشتری را نیز تجربه میکنند.

 

برای بهبود سوشیال سیگنال یک سایت چه قدم هایی باید برداریم ؟

چند قدم بسیار مهم وجود دارد که با هم آنها را بررسی می کنیم :

– در شبکه های اجتماعی مختلف حضور داشته باشید.

درست است که تعداد share های فیس بوک مهم است اما اینکه سیگنال های شما تنوع داشته باشند مهمتر است. پس به همین دلیل پیشنهاد میکنیم در شبکه های اجتماعی مختلف حضور داشته باشید حتی اگر فعالیت چشمگیری ندارید. شروع کنید و در facebook – youtube – twitter و … اکانت بسازید و سعی کنید که فعالیت هر چند اندکی در هر کدام داشته باشید. ممکن است بر اساس نوع فعالیت شما کاربران در یکی از شبکه های اجتماعی اقبال بیشتری نشان دهند اما این باعث نمیشود که از بقیه شبکه ها دست بکشید و فقط بر روی یکی از آنها کار کنید.

– از دکمه های شبکه های اجتماعی غافل نشوید :

منظور از دکمه ها همان دکمه های share – follow – like و … هستند که هر کدام کاری را در شبکه های اجتماعی مختلف انجام می دهند. همانطور که گفتیم تعداد آنها مهم است و همینطور کیفیت آنها نیز مهم است. سعی نکنید تقلب کنید و با خریدن و یا گرفتن لایک های فیک بخواهید نتیجه را بهبود ببخشید که این کار نتیجه عکسی خواهد گذاشت مخصوصا در برندسازی شما . به طور مثال بارها دیده شده که یک برند هزاران فالوور دارد اما پست های آن تنها ده لایک میخورد و هیچ کامنتی ندارد. اگر کاربر چنین صفحه ای را مشاهده کند مطمئنا به بی اعتمادی او منجر میشود و برند را نیز یک برند فیک و تقلبی تشخیص می دهد.

– محتوای سایتتان را بهبود ببخشید :

درست است که داریم در مورد شبکه های اجتماعی صحبت میکنیم اما شما تصمیم دارید تا مخاطبان را به سمت سایت خودتان بیاورید پس توجه داشته باشید که اگر مخاطبان به سایت شما بیایند اما محتوای خوبی پیدا نکنند چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ پس یکی از نکات همین است که شما بر روی محتوای سایت خودتان نیز کار کنید.

نظرات شما باعث خوشحالی ماست
دیدگاهتان را بنویسید

خیالتون راحت باشه ایمیل شما منتشر نمیشه .
ما رو با نظرات خودتون خوشحال کنید اگر سوالی دارید حتما بپرسید

طراحی و پیاده سازی با توسط نردیس