اسکیما چیست و تاثیر آن بر سئو

114 بازدید بدون دیدگاه 02 خرداد 1398

اسکیما چیست

کد schema چیست

اسکیما در واقع یک زبان میکرو دیتا می باشد که توسط سایت Schema.org پایه ریزی شده است. خزنده های موتورهای جستجو مثل گوگل برای پیدا کردن سایتهای مختلف و فهمیدن محتوای آنها و تحلیل سایتها نیاز به بررسی کدها دارند. گوگل تمام تلاش خود را میکند تا با استفاده از ابزارها و روش هایی سایتها و محتوای آنها را بهتر بفهمد. یکی از این روشها استفاده از کدهای اسکیما است. کدهای اسکیما برای خزنده های گوگل یک سری توضیحات ایجاد میکنند که باعث فهم بهتر محتوا و اجزای یک سایت میشود. این توضیحات علاوه بر واضح کردن موضوع ، در صفحه جستجو گوگل نیز تغییراتی ایجاد میکند. اهمیت استفاده از این کدها از زمانی که دو آپدیت مرغ مگس خوار و همچنین رنک برین توسط گوگل عرضه شد بسیار اهمیت بیشتری پیدا کرده است. هر چقدر خزنده های گوگل بتوانند بهتر صفحات را بررسی کنند ، کیفیت نتایج نمایش داده شده نیز بالا میرود و این از اهداف اصلی موتورهای جستجو می باشد.

اغلب وبمسترها با کدهای اچ تی ام ال آشنایی دارند. کدهایی که به مرورگر بیان میکنه که سایت رو چگونه بخواند و به کاربران نمایش دهد. به طور مثال تگ H1 به مرورگر بیان میکنه که متن را درشت تر نمایش دهد اما در مورد اینکه این متن چه معنی میده و در مورد چه چیزی هست صحبتی نمیکنه و همین نکته باعث گیج شدن خزنده های گوگل میشود.

 

آیا استفاده از کدهای اسکیما باعث افزایش رتبه گوگل میشود ؟

در هیچ منبعی بیان نشده است که استفاده از اسکیما به طور مستقیم تاثیری بر سئو دارد و هیچ جا به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی بیان نشده است. اما علاوه بر خوانا کردن محتوا برای موتور جستجو ، باعث میشه که در صفحه جستجوی گوگل نیز لینک شما متفاوت دیده شود و احتمال کلیک خوردن آن بالا برود.

شما با استفاده از کدهای اسکیما میتوانید کسب و کارها و شرکت ها ، رویدادها ، افراد ، محصولات ، دستورالعمل ها ، نقد و بررسی ها ، ویدئوها و … را علامت گذاری کنید .

 

چگونه اسکیما را به سایت خود اضافه کنیم

کدهای اسکیما شامل اتریبیوت هایی میشوند که به المان های html قالب شما اضافه میشوند. به دلیل سادگی کار با میکرودیتاها ، افراد مبتدی نیز میتوانند به سادگی از آنها استفاده کنند. قبل از اضافه کردن کدها ، محتوای صفحه خودتون رو بررسی کنید که در چه مورد است ؟ آیا محتوای شما در مورد غذا و آشپزی است یا در مورد فیلم و تلویزیون ؟ بعد از مشخص کردن این موضوع حالا میتوانید تک تک اجزای سایت رو مشخص کنید. به طور مثال :

<div>
<h1>TechHaven</h1>
<h2>The best routers you’ll find online!</h2>
<p>Address:</p>
<p>459 Humpback Road</p>
<p>Rialto, Ca</p>
<p>Tel: 909 574 3903</p>
<p><a href=”http://www.techhaven.com/menu”>Click here to view our best routers!</a></p>
<p>We’re open: </p>
<p>Mon-Sat 8am – 10:30pm</p>
<p>Sun: 2pm – 8pm</p>
</div>

اگر کد شما به صورت بالا هست و آدرس ، شماره تلفن و مشخصات ارتباط با ما را درج کرده اید ، خزنده گوگل نمی تواند تشخیص دهد که کدامیک آدرس شما ، کدام شماره تلفن و کدام ساعت کاری شرکت می باشد. اما با استفاده از Schema شما میتوانید این موضوعات را از هم تفکیک کنید و کاملا مشخص کنید که هر متن دقیقا چه چیزی می باشد.

<h2 itemprop=”description”>The best routers you’ll find online!</h2>
<p>Address:</p>
<span itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<p itemprop=”streetAddress”>459 Humpback Road </p>
<p itemprop=”addressLocality”>Rialto, Ca</p></span>
<p>Tel: <span itemprop=”telephone”>909 574 3903</span></p>
<p><a itemprop=”menu” href=”http:// http://www.techhaven.com/menu “>Click here to view our tasty range of dishes!</a></p>
<p>We’re open:</p>
<p itemprop=”openingHours”>Mon-Sat 8am – 10:30pm</p>
<p itemprop=”openingHours”>Sun: 2pm – 8pm</p>
</div>

همانطور که می بینید کد بالا ، همان کد قبلی است با این تفاوت که از اسکیما در آن استفاده کرده ایم. در این کد قسمت های آدرس ، خیابان ، تلفن و ساعت کاری شرکت کاملا مشخص شده اند و قابل فهم برای موتور جستجو می باشد.

شاید کد بالا کمی برای شما پیچیده به نظر بیاید اما اگر در سایت Schema.Org بروید ، نمونه کدهایی وجود دارد که با مشاهده آنها میتوانید به راحتی کپی کنید و در سایت خودتون استفاده کنید.

نظرات شما باعث خوشحالی ماست
دیدگاهتان را بنویسید

خیالتون راحت باشه ایمیل شما منتشر نمیشه .
ما رو با نظرات خودتون خوشحال کنید اگر سوالی دارید حتما بپرسید

طراحی و پیاده سازی با توسط نردیس