سختی کلمات کلیدی در جستجوی گوگل

239 بازدید بدون دیدگاه 09 خرداد 1398

تشخیص سختی کلمات کلیدی

تشخیص سختی کلمات کلیدی سرچ گوگل

پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط به سایت کار تقریبا آسانی هست. با سرچ چند کلمه در گوگل و آنالیز ساده ای از رقبا میتوان به صدها کلمه دست پیدا کرد و با بررسی دقیق تر کلمات و پیدا کردن کلمات مشابه و هم خانواده و کلماتی که مشابه هستند میتوان به هزاران کلمه کلیدی دست پیدا کرد. همینطور از طریق روش هایی که در مقاله تحقیق کلمات کلیدی توضیح دادیم ، میتوانید هزاران کلمه کلیدی مرتبط با سایت خودتون پیدا کنید. اما قسمت سخت ماجرا رتبه گرفتن در این کلمات است. کلماتی که ممکن است شما نتوانید به آسانی در آنها رتبه بگیرید و از ابتدا باید استراتژی سئو خودتون رو بر پایه کلمات درست بنا کنید. هیچ کسی از فرمول دقیق گوگل برای رتبه دهی سایت ها به کلمات کلیدی خبر ندارد که اگر خبر داشتیم میتونستیم دقیق در مورد آن صحبت کنیم و فرمول رتبه گیری دقیقی عرضه کنیم و این مبحث که رتبه گرفتن در بعضی از کلمات سخت تر از کلمات دیگر هستند مطرح نمیشد. اما اکنون باید قبول کنیم که “سختی کلمات کلیدی” یکی از مباحث مهم در سئو می باشد.

همانطور که در معرفی بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی توضیح دادیم، بعضی از سایتهای معتبر سئو اقدام به ارائه ابزارهایی کردند که کار شما رو در مسیر سئو راحت تر میکند. از جمله ابزارهایی که این سایتها در اختیار دیگران قرار داده اند ، نمایش سختی کلمات کلیدی است. دقیق ترین و معروفترین سایتی که Keyword difficulty رو به شما نمایش میده Ahref است. اگر در قسمت جستجوی این سایت بروید ، در کلمات کلیدی که به شما نمایش داده میشود ، در کنار هر کلمه یک عدد از 0 تا 100 به شما نمایش داده میشود که میزان سخت بودن رتبه گیری در آن کلمه است. این ابزار قطعا به شما کمک میکند و یک دید کلی به شما می دهد اما خود این سایت نیز گفته است که این اطلاعات قطعی نیست و شما باید موارد دیگری که در ادامه توضیح میدهیم را نیز حتما در نظر داشته باشید.

یک نکته ای را در اینجا در نظر داشته باشید ، تعدادی از سئو کارها برای پیدا کردن سختی کلمه کلیدی به google keyword planner میروند و قسمت Competition را مشاهده میکنند. اگر این قسمت low بود ، میزان رقابت کم و اگر high بود رقابت سخت است. اما توجه داشته باشید که اصلا این موضوع درست نیست. این قسمت در واقع میزان رقابتی بودن تبلیغ گوگل را به شما نشان می دهد ولی چیزی که ما به دنبال آن هستیم میزان سخت بودن بالا آمدن سایت شما در رتبه های گوگل است که این دو موضوع کاملا با هم متفاوت هستند.

 

چگونه سختی کلمه کلیدی را تشخیص دهیم

سئوکارهای حرفه ای برای تشخیص درست ، بهترین روشی را که میشود انجام داد ، بررسی صفحه سرچ آن کلمه میدانند. برای این کار 4 فاکتور را در نظر بگیرید و رقبای خودتان را در این چهار فاکتور بررسی کنید.

1- محتوای تولید شده رقبا

2- قصد مخاطب از جستجو

3- تعداد لینک های دریافتی به آن صفحه

4- DA سایتهای رقیب

 

قبل از توضیح موارد بالا این نکته رو بگیم که ممکن است سئو کارها روش های مختلفی داشته باشند و تعدادی از افرادی که مشغول خواندن این مقاله هستند با این روش کاملا مخالف باشند و زیبایی کار سئو دقیقا به همین موضوع است و ما فقط داریم نظرات خودمون رو برای شما بازگو میکنیم.

 

محتوای صفحه :

این یک مسئله مهم است که گوگل به صفحات غیر مرتبط رتبه نمی دهد. اما چگونه باید صفحه را مرتبط با کلمه کلیدی ساخت ؟ از جمله کارهایی که باید انجام داد برای مرتبط ساختن استفاده درست از سئوی داخلی است اما آیا سئوی داخلی کافی است و تاثیرگذار است ؟ قطعا این موضوع لازم است اما کافی نیست. مهمترین مسئله ای که باعث مرتبط شدن یک صفحه به کلمه کلیدی میشود محتوا است. همانطور که هنوز عده زیادی بر این باورند که محتوا پادشاه است. پس شما یکی از فاکتورهایی که باید در رقبای صفحه اول سرچ کلمه کلیدی مورد نظر بررسی کنید ، محتوای آن صفحات است. بررسی طول محتوا ، اینکه از چند کلمه تشکیل شده و thin content نباشد ! مثلا اگر صفحه ای دارای محتوای زیر 300 کلمه باشد یکی از دلایلی است که میتوانیم بگوییم محتوای ضعیفی دارد. مسئله بعدی خوانایی محتوا است. اینکه از عکسها و موارد دیگر به خوبی استفاده کرده باشد. مسئله بعدی کاربردی بودن محتوا برای کاربر است. آیا اصلا این مطلب برای این کلمه کلیدی نوشته شده است یا اینکه به موضوع دیگری ربط دارد و تنها چون کلمات استفاده شده شبیه است رتبه گرفته است ؟ همینطور اگر بخواهیم دقیق تر شویم باید موارد دیگر مثل تگ Alt برای عکس ها ، لینک هایی که در محتوا به صفحات دیگر داده شده است و … را نیز بررسی کنیم.

 

قصد مخاطب از جستجو را بررسی کنید :

تنها هدف گوگل از تغییر رتبه های جستجو ، جلب رضایت و خوشحالی کاربران از سرچ است. اگر به همین نکته توجه کنید ، قدم های بزرگی در سئو برداشته اید. شما باید دقیقا متوجه قصد کاربر از جستجوی این کلمه خاص بشوید. دقیقا چرا مخاطب این کلمه را جستجو کرده است ؟ اگر به این سوال پاسخی دقیق بدهید ، میتوانید بسیار دقیق تر قدم بردارید. بعد از اینکه به این سوال پاسخ دادید ، رقبا را بررسی کنید و ببینید که آیا کاربر با این هدف وقتی وارد سایت های رقیب میشود ، به نتیجه و هدف خودش میرسد ؟ نیاز کاربر در آن سایتها برطرف میشود ؟ کلمات بسیاری داریم که چون صفحات مرتبطی برای آن کلمه وجود ندارد ، سایتهای نامرتبط را مشاهده میکنیم. این موضوع در فارسی که خلاء محتوا وجود دارد واضح تر است. پس اگر شما بتوانید نیاز کاربر را برطرف کنید شک نکنید که کار شما برای رتبه گرفتن آسان تر خواهد بود.

 

بررسی بک لینک :

قطعا بررسی کردن لینک های ورودی یک سایت ، ساده تر از بررسی کیفیت محتوا و قصد مخاطب از جستجو است. پس کار شما در این مورد راحت تر است. بدون شک هنوز هم تعداد لینک های ورودی به یک صفحه ، یکی از فاکتورهای اساسی در رنک گرفتن است. گوگل هنوز هم این لینک ها را مخصوصا اگر follow باشند ، یک رای برای آن صفحه در نظر می گیرد و هر کسی که رای بیشتری داشته باشد ، شانس بالاتری دارد. اما قطعا الگوریتم گوگل تعداد سایتها نیست ، بلکه کیفیت سایتهای لینک دهنده نیز بسیار اهمیت دارد. از جمله فاکتورهایی که تاثیر بسزایی دارد ، قدرت سایت مورد نظر ( چه از لحاظ Domain Authority و چه از لحاظ عمر سایت ) ، مرتبط بودن سایت مورد نظر با موضوع سایت شما و شناخته نشدن به عنوان لینک های اسپم .

 

دامین آتوریتی سایت :

در گذشته فاکتوری از طرف گوگل منتشر شده بود به نام Page Rank که با استفاده از آن قدرت سایتهای مختلف از نظر گوگل مطرح میشد که عددی بین 0 تا 10 بود. که سایتهای تازه وارد از 0 کار خودشون رو شروع میکردند و کمتر سایتی رتبه 9 یا 10 داشت. این عدد هر چند ماه یکبار با آپدیت های گوگل ، تغییر میکرد.  اما بعد از گذشت مدتی گوگل این امتیاز رو منسوخ کرد. با منسوخ شدن پیج رنک ، سایتهای مختلف از جمله moz و Ahref رتبه هایی برای سایتها در نظر گرفتند که جای همان پیج رنک را بگیرد. این رتبه ها اصطلاحا به Domain Authority یا DA معروف شدند. دقیق بودن این پارامتر را به خاطر اینکه سایت سومی هستند، نمیشود قطعی دانست اما با استفاده از فاکتورهای مختلف مثل عمر دامنه ، بک لینک های دریافتی ، صفحات قدرتمند از لحاظ محتوا ، لینک سازی داخلی ، سئوی داخلی ، رضایت کاربران و … سایتها اعدادی گرفتند که دائما در حال آپدیت هستند . یکی از ساده ترین کارها برای بررسی سختی کلمات کلیدی مقایسه اجمالی DA سایتهایی است که در صفحه اول سرچ کلمه مورد نظر شما قرار دارند.

 

نظرات شما باعث خوشحالی ماست
دیدگاهتان را بنویسید

خیالتون راحت باشه ایمیل شما منتشر نمیشه .
ما رو با نظرات خودتون خوشحال کنید اگر سوالی دارید حتما بپرسید

طراحی و پیاده سازی با توسط نردیس