آموزش کامل ابزار Disavow links گوگل : چرا و چگونه کار میکند ؟

114 بازدید بدون دیدگاه 10 اردیبهشت 1398

آموزش ابزار disavow links گوگل

ابزار disavow links گوگل چگونه کار میکند

همانطور که بک لینک های خوب باعث بالا رفتن رنک شما میشوند ، بک لینک های نامناسب نیز باعث کاهش رتبه سایت شما خواهند شد و حتما مشکل ساز میشوند. دسترسی محدودی بر روی لینک های بد سایت میتونید داشته باشید. اگر سئوکار باشید این نکته رو میدونید که یک راه مقابله با لینک های بد وجود دارد و آن ابزار Disavow links گوگل هست. با استفاده از این ابزار شما میتونید سایتتون رو از پنالتی شدن گوگل که ممکن است از طریق لینک های بد و مخرب به سایت شما باشد ، جلوگیری کنید.

البته همیشه اکثر سئوکارها به صاحبان سایت در مورد اینکه آیا این لینک باید disavow شود یا خیر میگویند که این بستگی دارد و جواب قطعی نمیدهند. بهترین جوابی که در این موارد خواهید شنید این است که اگر لینکی مخرب است و از مضر بودن آن لینک برای سایت خودتون کاملا مطمئن هستید میتونید اون لینک رو حذف کنید. در این مقاله میخواهیم این موضوع رو به طور کامل بررسی کنیم و توضیح بدیم که در چه مواردی باید از این ابزار استفاده کنید و در چه مواردی نباید استفاده کنید. البته قبل از توضیح کامل توضیح مختصری بدیم در مورد این که اصلا چرا گوگل این ابزار رو معرفی کرده است :

چرا گوگل ابزار Disavow links را ساخت و معرفی کرد ؟

گوگل بیشتر از ده سال هست که با لینک سازی های اسپم گونه در حال مبارزه کردن هست و تمام تلاشش رو داره میکنه که سایتها نتوانند از این روش ها رنک بگیرند. اولین قدمی که برای این کار برداشت در سال 2005 با استفاده از آپدیت لینک های نوفالو و فالو بود که در این آپدیت کسانی که در کامنت ها لینک های اسپم میگذاشتند تا سایتشون رتبه بهتری بگیره دیگه اثری نداشت. بعد از آن در سال 2012 آپدیت گوگل پنگوئن رو منتشر کرد که یک نگهبان خارجی بود و بسیار سختگیرانه تر در موارد اسپم ظاهر میشد و سایتها را در این گونه موارد پنالتی میکرد. عملکرد پنگوئن به این شکل بود که از طریق سرچ کنسول گوگل عملکرد لینک های یک سایت رو بررسی میکرد و اگر لینک ها غیر معمول بودند در بسیاری از موارد حتی کل سایت رو به مدت طولانی درگیر پنالتی میکرد. بعد از مدتی گوگل اعلام کرد که ابزاری جدید برای در نظر نگرفتن و حذف کردن لینک ها معرفی میکند که این ابزار برای همه ظاهر نشد. گوگل اعلام کرد که این ابزار فقط برای کسانی که اخطار دریافت میکنند ظاهر میشوند و آنها برای جلوگیری از پنالتی شدن سایتشون میتونند از این ابزار استفاده کنند و بقیه افراد که اخطارهای گوگل رو دریافت نمیکنند نگران استفاده از این ابزار نباشند.

آموزش کار با ابزار Disavow links :

Google’s Disavow Links به شما این اجازه رو میده که بکلینک هایی که برای رنک گرفتن سایت شما مضر هستند رو از لیست بکلینک هاتون حذف کنید. کار با این ابزار بسیار ساده است. کافی است یک فایل متنی را که در آن لینک هایی که میخواهید نادیده گرفته شود را لیست کرده اید در این ابزار گوگل وارد کنید و دکمه تائید را بزنید.

چه زمانی باید از Disavow links استفاده کنیم ؟

اصلا لینک بد چیه ؟ پست مهمان خوب چیه ؟ چطور تشخیص بدیم اگر لینک سایتمون در یک دایرکتوری قرار داره این لینک خوبه یا بد ؟ تاثیر مثبت داره برای سایت ما یا منفی ؟

به گفته گوگل هر لینک دستکاری شده یعنی لینک هایی که فقط برای لینکسازی به صورت دستی توسط شما یا هر کسی از طرف شما گرفته شده باشه لینک بد محسوب میشه . گوگل بر این باور هست که بحث لینک خارجی فقط برای معرفی شما توسط سایتهای دیگه مرتبط به حوزه کاری شما به عنوان یک مطلب مفید است و این کار به صورت دستی کاملا مخرب خواهد بود. یکی دیگر از تعاریف برای لینک بد این است که اگر لینک از سایتی باشد که هم زمینه با سایت شما نباشد و مخاطبانی که بر روی آن کلیک میکنند مشابه مخاطبان شما نباشند این لینک بد است. در تعریفی دیگر لینک هایی که با کلیک کاربران بر روی آن ، به مشتری های شما اضافه نشود ( نامرتبط باشد ) لینک بد گفته میشود.

 

 

6 مدل لینک بد :

1- لینک های پولی :

گوگل اعلام کرده که تمام لینک های خریدنی باید nofollow باشند. به طور مثال اگر شما در سایتی تبلیغات بنری میدهید باید از نوفالو استفاده کنید. از اصلی ترین دلیل های این کار اینه که قانون گوگل به این شکل است که تمام لینک ها بدون هزینه و کاملا طبیعی باید باشند و حتی اگر در سایتی تبلیغ میدهید نباید در رنک گوگل شما تاثیری بگذارد. البته دلایل زیر نیز هستند که تاثیر منفی بر روی سایت شما دارند :

  • لینکهای گسترده ( site wide ) : شما وقتی در سایتی تبلیغ میدهید به طور یکدفعه در هزاران صفحه با یک Anchor text بک لینک میگیرید و اگر dofollow باشد اثر منفی بر روی سایت شما خواهد گذاشت.
  • لینک های نامرتبط : ممکن است شما در یک سایت تفریحی یا یک سایت خبری تبلیغات داده باشید که اصلا در حوزه کاری شما که فروش دوچرخه است ، نیست. پس باز هم از نظر گوگل اثر منفی خواهد داشت.
  • لینک در صفحات اسپانسری : اگر از کلمات تبلیغ یا Sponsered در صفحه ای استفاده شود و گوگل آن صفحه را به عنوان صفحه تبلیغی شناسایی کند و لینک شما در آن صفحه باشد اثر منفی بر روی سایت شما خواهد گذاشت.

2- شبکه ای از وبلاگ های اختصاصی ( PBN ) :

یکی از مدل های لینک های بد که گوگل به شدت در مورد آن سختگیر است PBN ها هستند. به این شکل که دسته ای وبلاگ ها برای لینک گرفتن به سایت اصلی ساخته شوند. گوگل بسیار تلاش کرده که با این مدل لینک ها مبارزه کنند اما هنوز هم با اینکه سالها از آپدیت های مختلف گوگل میگذره تعداد زیادی از آنها وجود دارند. این روش کلاه سفید نیست و قطعا اگر گوگل متوجه بشود تاثیر آن منفی خواهد بود.

3- دایرکتوری های کم ارزش :

برای اینکه ارزش یک دایرکتوری رو متوجه بشید که آیا این دایرکتوری برای سایت شما کم ارزش است یا با ارزش ، از خودتون این سوال رو بپرسید که آیا با قرار دادن لینک سایتتون در این دایرکتوری ترافیک خوب و مرتبطی از آن دریافت خواهید کرد یا خیر.

4- کامنت ها و انجمن ها :

نظر دادن در سایتهای مختلف و شرکت در بحث های انجمن ها به خاطر بک لینک گرفتن از آنها در صورتی که سایت مرتبط باشد نه تنها مجاز نیست بلکه گوگل کاربران رو به این کار تشویق نیز میکند. چیزی که در اینجا نباید انجام داد ایجاد یک روند اتوماتیک برای این کار است و همچنین میزان انجام این کار . به طور مثال قرار دادن یک ربات اسپم در حجمی بزرگ مثلا روزی هزار نظر برای این کار عاقبتی به جز پنالتی شدن سایت شما رو نداره .

5- سایتهای هک شده :

هیچ نکته مثبتی از لینک گرفتن سایتهای هک شده نیست. وقتی سایتی هک میشود اگر لینکی به سایت شما اشاره کند احتمال پنالتی شدن سایت شما رو بسیار بالا میبرد.

6- سئو منفی :

یکی از روشهایی که سئو کارها برای حذف رقبا استفاده میکنند سئو منفی است که اصل کار آن بک لینک های اسپم و کم ارزش و با حجم بسیار بالا است. به صورتی که صدها یا هزاران بک لینک اسپم و کم ارزش در مدت یک روز برای سایت رقیب می گیرند و احتمال پنالتی شدن و حذف اون سایت رو بسیار زیاد می کنند. پس همیشه توجه کنید که اگر مشاهده کردید نمودار بکلینک های شما یک مرتبه افزایش عجیبی داشته حتما بررسی کنید و فکری به حال سایتتون بکنید.

 

ریسک استفاده از disavow links چیست ؟

تا اینجای کار فکر میکنم متوجه شدید که لینک بد و خوب چیست و میتونید تا حدودی این دو مورد رو از هم تشخیص بدید. اما باز هم استفاده از این ابزار ریسک دارد. ممکن است شما لینکی رو به عنوان یک لینک مخرب تشخیص بدید و حذف کنید اما بعدا متوجه بشید که این لینک به سایت شما کمک میکرده و رنک شما رو بهتر از الان کرده بود. به این قضیه هم توجه کنید که حتی موقعی که میخواهید از این ابزار استفاده کنید پیغام هشداری به شما نمایش داده میشه و میگه که این ابزار یک ابزار حرفه ای است و اگر از کار با این ابزار آشنایی کامل ندارید پیشنهاد میکنیم استفاده نکنید. شاید یکی از دلایل این هشدار اینه که وقتی شما لینکی رو disavow میکنید احتمال اینکه دوباره این لینک برای شما محاسبه بشه بسیار کم هست حتی اگر بعدا پشیمون بشید و بخواید که برای شما در نظر گرفته بشه . حذف یک لینک خاص بسیار خطر کمتری نسبت به حذف کل دامنه دارد پس پیشنهاد میکنیم که اگر میخواهید لینکی را disavow کنید کل دامنه رو حذف نکنید تا اگر پشیمون شدید فقط آن لینک خاص حذف شده باشد نه کل دامنه .

نظرات شما باعث خوشحالی ماست
دیدگاهتان را بنویسید

خیالتون راحت باشه ایمیل شما منتشر نمیشه .
ما رو با نظرات خودتون خوشحال کنید اگر سوالی دارید حتما بپرسید

طراحی و پیاده سازی با توسط نردیس