5 نکته دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک

60 بازدید بدون دیدگاه 17 اردیبهشت 1398

دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک

دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک

سالهای گذشته کسب و کارها به دو دسته آفلاین و آنلاین تقسیم بندی میشدند. کسب و کارهای آفلاین به کارهایی گفته میشه که بر اساس یک مکان حضوری خدمات یا محصولاتشون رو ارائه میدهند و اکثرا تبلیغات و کارهای بازاریابی این گونه کسب و کارها بر اساس حضور مشتری در محل است. کسب و کارهای آنلاین نیز به تمامی کارهایی گفته میشود که بر پایه دیجیتال و اینترنت پایه گذاری شده باشند. این دو نوع کسب و کار سعی میکردند در حوزه خودشون مشتری جذب کنند. به طور مثال یک شرکت که فروش حضوری داشت برای تبلیغات خودش به سمت تراکت ، بنر و تبلیغات محلی تمایل پیدا میکرد و در اینترنت و محیط دیجیتال خبری از او نبود. همینطور بالعکس تبلیغات یک سایت اینترنتی به هیچ وجه در محیط شهری دیده نمیشد . اما با گذشت زمان مدیران فهمیدند که برای موفقیت نیاز به هر دو این محیط ها هست و هر کدام پتانسیل خودش را دارد. در این بین تمایل کارهای آفلاین به محیط اینترنت بسیار بیشتر بود چون بازار بسیار گسترده محیط دیجیتال رو مشاهده میکردند و تمایل داشتند که مشتریان خودشون رو افزایش بدهند.

اما نکته اینجاست که به طور مثال فروشنده ای که دوچرخه میفروشد و در شهر کرمان مغازه دارد و حالا این نیاز رو می بیند که باید برای خودش محیط آنلاینی دست و پا کند چه کاری باید انجام دهد ؟ برای چنین افرادی بزرگترین مشکل ، رقابت با یک رقیب غول پیکر است. به طور مثال امروزه وقتی کسی در اینترنت شروع به کار میکند اولین و بزرگترین رقیب خودش را دیجی کالا می بیند. یک مغازه تازه کار درآمد چندانی ندارد که بخواهد تبلیغات گسترده ای بکند و یا سرمایه گذاری های عظیمی انجام دهد در حالی که سایتهای بزرگی مثل دیجی کالا ، بامیلو و … روزانه میلیون ها تومن به انواع تبلیغات اختصاص میدهند . از تبلیغات در گوگل گرفته تا تبلیغات کلیکی ، تبلیغات محیطی ، تبلیغات Native و …

در این مقاله میخواهیم بهترین روشها برای تازه کاران و کسانی که سرمایه چندانی ندارند رو بیان کنیم تا راه درست را بشناسید و مسیر خودتون رو به درستی انتخاب کنید.

1- یک سایت بسازید :

مشاهده میکنیم که افراد زیادی در اینترنت مشغول به کار هستند . خیلی از این افراد از روشهایی به غیر از سایت کسب درآمد میکنند و می بینیم که خیلی از آنها درآمدهای خوبی هم دارند. اگر استثناها رو در نظر نگیریم باید واقع بین باشیم . اساس و بنیان یک کسب و کار اینترنتی فقط و فقط سایت است. پس قبل از هر کاری سایت خودتون رو بسازید. یک دامنه مناسب انتخاب کنید ، از یک هاستینگ خوب سرویس بگیرید. اگر طراحی سایت بلد هستید خودتان طراحی کنید و اگر نه پیشنهاد میکنیم این کار را به یک فرد خبره بسپارید و اگر نمیخواهید کار را برون سپاری کنید حداقل از یک فرد خبره مشورت بگیرید تا سردرگم نشوید و بعد از مدت 1 سال متوجه نشوید که راه رو به طور کلی اشتباه رفتید و چاره ای جز خراب کردن آن چیزی که در این یک سال ساخته اید رو ندارید !

2- به سئو سایت اهمیت دهید :

اگر هنوز نمیدانید سئو چیست در مقالات زیادی در سایت در مورد سئو و اهمیت آن صحبت کرده ایم . شما هر چیزی که بفروشید یا هر خدماتی که بدهید نیاز به مشتری دارید و باید توجه کنید که روزانه افراد زیادی در گوگل برای رفع نیازهای خودشون و همچنین خرید محصولاتی که به آنها نیاز دارند جستجو میکنند. پس شما با بهینه سازی سایت خودتون در گوگل و کسب رتبه های بالا در کلمات مرتبط به سایتتون میتوانید مشتریان بالقوه زیادی رو جذب کنید.

3- شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید :

امروزه به دلیل سهولت در کار با شبکه های اجتماعی عده زیادی از افراد به سمت این نرم افزارها روی آورده اند. شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام ، فیس بوک ، یوتیوب و … محل بسیار مناسبی است برای تبلیغات و بازاریابی کار شما . شبکه اجتماعی مزیت اصلی اش نسبت به سئو این است که بسیار زود بازده است. اما اشتباهی که در اینجا صورت میگیرد این است که افراد کار خودشون رو با اینستاگرام آغاز میکنند اما با گسترش کار و فروش بیشتر ، سعی نمیکنند که سایت خودشون رو بالا بیاورند. باید تمام تلاش خودتون رو کنید که حتی اگر تبلیغ در اینستاگرام انجام می دهید ، فروش خود را در سایت داشته باشید و شبکه های اجتماعی را فقط به چشم محیطی عالی برای جذب مخاطب کنید نه برای فروش ! یکی از دلایلی که نباید کار خودتون رو بر شبکه های اجتماعی بنا کنید این است که هر لحظه ممکن است این شبکه دیگر وجود نداشته باشد. به طور مثال تا چند سال گذشته فیس بوک یک محیط عالی برای فروش و ارائه خدمات بود اما امروزه تعداد افرادی که به فیس بوک خودشون سر میزنند بسیار کم هستند. سرعت تغییرات در دنیای دیجیتال به قدری سریع است که اگر اشتباه قدم بگذارید حتما از صحنه رقابت حذف خواهید شد.

4- به ایمیل مارکتینگ اهمیت دهید :

شاید جزء اون دسته از افراد باشید که فکر کنید هیچ کس به ایمیل خودش سر نمیزنه و تبلیغات در ایمیل یک کار شکست خورده است . اول باید این نکته رو بگیم که تبلیغات در ایمیل های انبوه با ایمیل مارکتینگ کاملا متفاوت است. به طور مثال ممکن است شما به 1 میلیون نفر ایمیل تبلیغاتی بفرستید و تنها 1 نفر از شما خرید کند اما اگر به درستی ایمیل مارکتینگ کنید ممکن است با ایمیل به 100 نفر 10 نفر از آنها از شما خرید کنند. البته میزان تاثیرگذاری ایمیل مارکتینگ بنابر کسب و کار شما ممکن است تاثیر بیشتر و یا کمتری داشته باشد اما هنوز تاثیر چشمگیری دارد. برای شروع روند ایمیل مارکتینگ صحیح ابتدا ایمیل رو در سایت دریافت کنید ، مخاطبان خودتون رو بشناسید و دسته بندی کنید ، به نیازشون پاسخ بدید و بعد محصولتان را ارائه کنید. اگر میخواهید با ایمیل مارکتینگ به طور صحیح و جامع آشنا بشید مطلب زیر رو فراموش نکنید.

حتما بخوانید : ایمیل مارکتینگ چیست

5- از تبلیغات غافل نشوید :

حتی اگر فروشتون خیلی خوب هست باز هم از تبلیغات غافل نشوید. تبلیغات صحیح یکی از ارکان گسترش یک business است. شما باید ابتدا نکات تبلیغات رو بدانید و محل مناسب برای تبلیغ کار خودتون پیدا کنید. این کار نیاز به آنالیز خودتون و شناسایی دقیق مخاطبتون هست. دقیقا باید بدونید که مخاطب شما بیشتر در چه پلتفرمی پیدا میشه ؟ آیا بیشتر سرچ میکنه یا بیشتر در شبکه های اجتماعی هست ؟ اگر سرچ میکند چه کلماتی را سرچ میکند ؟ در همان کلمات در گوگل تبلیغ دهید . اگر شبکه های اجتماعی محبوب مشتریان شما است در کدام شبکه های اجتماعی است ؟ اگر بخواهیم مثالی بزنیم تا موضوع روشن تر بشود باید بگوییم که اگر شما فروشنده لیفتراک ، لودر و ماشین های سنگین هستید نباید در پیج های طنز در اینستاگرام تبلیغ دهید. یا اگر فروشنده دوچرخه هستید تبلیغ دادن در سایت آشپزی عاقلانه نیست.

 

 

نظرات شما باعث خوشحالی ماست
دیدگاهتان را بنویسید

خیالتون راحت باشه ایمیل شما منتشر نمیشه .
ما رو با نظرات خودتون خوشحال کنید اگر سوالی دارید حتما بپرسید

طراحی و پیاده سازی با توسط نردیس