نرخ پرش چیست و چگونه آن را کاهش دهیم

83 بازدید بدون دیدگاه 01 خرداد 1398

نرخ پرش یا bounce rate

bounce rate چیست

در تعریف بانس ریت یا نرخ پرش سئو کارها 2 تعریف مجزا را قبول داشتند. اولی اینکه اگر کاربر وارد سایت شود و کمتر از چند ثانیه ( بین 10 تا 15 ثانیه ) در سایت بماند و از سایت خارج شود نرخ پرش صورت می گیرد. تعریف دوم نیز این بود که اگر کاربری از صفحه ای وارد سایت شود و بدون اینکه صفحه دیگری را باز کند از سایت خارج شود بانس ریت اتفاق می افتد. البته الان تعریف دوم صحیح است چون خود گوگل در تمامی منابع خود به این تعریف اشاره می کند. این نکته را در نظر داشته باشید که هر چقدر این عدد کمتر باشد بهتر است و بانس ریت بالا باعث آسیب های جدی به سئو سایت میشود.

آیا بانس ریت مهم است ؟

طبق لیستی از مهمترین فاکتورهای سئو که سایت SEMRush منتشر کرده است ، bounce rate چهارمین عامل مهم در سئو می باشد. اهمیت این موضوع زمانی مطرح میشود که این سایت معتبر ، تاثیرگذاری این عامل را بیش تر از عواملی مثل تعداد بک لینک ، طول محتوای تولید شده و … میداند. بسیاری از بانس ریت به عنوان قاتل خاموش نام میبرند چون یکی از عواملی است که اغلب سئو کارها مخصوصا ایرانیان عزیز به آن کمتر اهمیت میدهند و این عامل با گذشت زمان باعث میشود که عملکرد سئو شما قابل قبول نباشد.

چگونه bounce rate سایت خود را چک کنیم :

سایت ها و ابزارهای مختلفی برای چک کردن نرخ پرش وجود دارند. از سایت الکسا گرفته تا ابزارهای Similarweb اما بهترین گزینه ابزار Google Analytics است که دقیق ترین نرخ پرش برای وبسایت شما را نمایش می دهد. برای مشاهده این گزینه کافی است وارد گوگل آنالایتکس خود شوید و در قسمت Home آمار کلی و بانس ریت فعلی سایت شما قابل مشاهده است.

 

نرخ پرش کمتر از چه عددی باید باشد ؟

قطعا عدد دقیقی برای این فاکتور نمیتوان اشاره کرد. معمولا در سایتهای مختلف مشاهده میشود که اعدادی گفته میشود به طور مثال دیده میشود که زیر 50 نرخ پرش مناسب و زیر 30 فوق العاده گفته میشود و بالای 50 بانس ریت ضعیف و بالای 70 سایت دارای مشکل است. اما این عدد بسیار وابسته به نوع سایت شما می باشد. به طور مثال سایتهای فروش شارژ دارای نرخ پرش بسیار بالا هستند. افراد در گوگل سرج میکنند و فقط برای خرید شارژ وارد میشوند و بعد از خرید به سرعت خارج میشوند و علاقمند به مشاهده سایر صفحات یک فروشگاه شارژ نمی باشند و حتی ممکن است اصلا اینگونه سایتها تک صفحه ای باشند و برای بالا بردن تجربه کاربری و سریع کردن روند خرید تمام فعالیتها در یک صفحه انجام شود. اما در سایتهای فروشگاهی که دارای محصولاتی مقایسه ای هستند این عدد بسیار کمتر باشد چون افراد برای خرید یک محصول مجبور هستند محصولات مشابه را ببینند و مقایسه کنند و با تصمیم گیری خرید خودشون رو انجام بدهند پس در نتیجه نرخ پرش در چنین سایتهایی بسیار کمتر است.

چگونه نرخ پرش را کمتر کنیم ؟

به یک نکته توجه داشته باشید که عددی که به عنوان Bounce rate در گوگل آنالایتیکس نمایش داده میشود در واقع میانگین بانس ریت تمامی صفحات سایت شما می باشند. برای بهبود نرخ پرش سایت خودتون شما می بایست بعد از برطرف کردن مشکلات کلی سایت ، به آنالیز تک تک صفحات خودتون که نرخ پرش بالایی دارند نیز بپردازید. اگر سایت خودتون رو مورد بررسی قرار بدهید مشاهده میکنید که بعضی از صفحاتتون بانس ریتی کمتر از 10% دارند . حتما دلیل این کم بودن رو بررسی کنید و سعی کنید صفحاتی که درصد بالایی دارند را نیز شبیه این صفحات کنید.

در اینجا عواملی که به شدت در بهبود بانس ریت شما تاثیرگذار هستند را توضیح میدهیم :

سرعت سایت را بهینه کنید :

سرعت سایت یا Page speed به زمان لود شدن کامل یک صفحه گفته میشود. این سرعت به عواملی همچون حجم صفحه ، حجم عکسها و مالتی مدیای به کار رفته در صفحه ، تعداد درخواست های فایلهای دیگر همچون css و js ، قدرت هاستینگ سایت ، فاصله هاستینگ تا کاربر و … وابسته است. این عامل مخصوصا برای کاربرانی که اینترنت ضعیفی دارند بسیار مهم است. حتما برای شما نیز بارها اتفاق افتاده که به دنبال مطلبی در گوگل میگردید و بر روی سایتی کلیک میکنید اما بعد از گذشت چند ثانیه هنوز صفحه سفیدی را مشاهده میکنید و چیزی به شما نمایش داده نمیشود . کاری که اغلب کاربران در چنین مواردی انجام میدهند این است که به صفحه سرچ بر میگردند و بر روی گزینه دیگری کلیک میکنند . هر چقدر هم محتوای شما بهتر باشد و نیاز کاربر را برطرف کرده باشید اما وقتی چنین اتفاقی بارها و بارها برای شما پیش بیاید ، مطمئن باشید که ضرر خواهید کرد چون همین نحوه عملکرد کاربر باعث بالا رفتن چشمگیر bounce rate سایت شما خواهد شد.

برای بهبود سرعت سایت میتوانید قدم های مهمی بردارید. در مقاله آموزش افزایش سرعت سایت در مورد آن کامل توضیح داده ایم پس پیشنهاد میکنیم که حتما مطالعه بفرمائید.

 

سازگار بودن سایت با موبایل :

سازگاری با موبایل یا mobile friendly بودن از دیگر عوامل مهم است. طبق آمار تعداد کاربران موبایل هر روز در حال افزایش است و اینکه موضوع سایت شما در چه مورد است در میزان کاربران موبایل شما تاثیرگذار است. اگر میخواهید مشاهده کنید که چند درصد کاربران شما از طریق موبایل سایت شما را مشاهده میکنند کافی است در گوگل آنالایتیکس این عدد را مشاهده کنید که در بعضی از سایتها بیش از 80% کاربران را تشکیل می دهند. حالا بهتر متوجه میشویم که اگر قالب سایت شما قابلیت نمایش برای موبایل را نداشته باشد تمام افرادی که از موبایل استفاده میکنند ، اجزای سایت شما رو از عکسها گرفته تا لینک ها و متن ها ، کوچکتر از حالت معمولی مشاهده میکنند و حتی کلیک بر روی لینک ها برای آنها سخت خواهد بود چه برسد به خواندن متن های سایت شما . در بهترین حالت کاربر باید دائما در حال زوم کردن باشد و قسمت های مختلف سایت را با حرکت کردن ببیند. برای پیدا کردن ایرادات قالب نیز باز میتوانید به ابزار Google Analytics مراجعه کنید و خطاهایی که در پنل کاربری شما نمایش داده میشود را برطرف کنید.

 

استفاده درست از لینک داخلی :

تاثیر لینک های داخلی را دست کم نگیرید. علاوه بر تاثیری که بر روی سئوی سایت شما دارد و همچنین Crawl بهتر صفحات سایت شما توسط گوگل ، باعث کاهش بانس ریت نیز میشود. همانطور که مشخص است شما هدفتان این است که کاربر تنها یک صفحه از سایت شما را نخواند و بعد از خواندن مقاله ای که با آن وارد سایت شما شده است ، به خواندن یک یا چند مقاله دیگر نیز بپردازد تا گوگل سایت شما را پیش کاربر محبوب بداند . پس باید مقالات دیگر را جلوی چشم کاربر قرار بدهیم تا احتمال کلیک کردن بر روی آنها بالا برود.

نظرات شما باعث خوشحالی ماست
دیدگاهتان را بنویسید

خیالتون راحت باشه ایمیل شما منتشر نمیشه .
ما رو با نظرات خودتون خوشحال کنید اگر سوالی دارید حتما بپرسید

طراحی و پیاده سازی با توسط نردیس